reede, 9. jaanuar 2015

Minemine, tulemine ja häppi end

On teid, mis hakkavad ühes ja lõppevad teises kohas. See on minemine. Minemisel on kurvad jalajäljed. Sest isegi, kui mineja läheb rõõmuga, jäävad mahajääjad kurbusega.

On ka teid, mis lõpevad seal, kus algasid. Nendes on nii minemist kui tulemist. 
Minu elus on olnud mitmeid minekuid ja neil on põgenemise mekk. Nii et seda enam hindan ma minek-tulekuid. Nendes on lootust, truudust ja kohalolu.

"Ma kingin sulle jõe" stoori on täis lähedust ja kohalolu. Seal on minemine, milles pole kurbust, vaid ootusärevus, ja on tulemine, mis lõpetab päeva häppi endiga.
Nii lõpebki raamat sama kohaga, millega algab. 

Varajane hommik - minemine:
(Leia pildilt kits)
 

Kuupaisteline öö - tulemine:
(Leia pildilt rebane)


PS. Toeta meie raamatut Hooandjas, et lugu kaante vahele saaks.

kolmapäev, 7. jaanuar 2015

Sina juba tead, kuidas pilvedega mängida

Lapsepõlvest mäletan oma varbaid. Mäletan neid ülevalt alla vaadatuna kuumal Prangli liival, mis taldu kõrvetas. Mäletan neid punaseks tõmbunutena pärast värskel lumel paljajalu rõõmuringide tegemist. Ja mäletan neid vastu sinist taevast, millel valgete pilvedega mängides terve seriaali kokku võis vändata.
Nii et kui lugesin Epu teksti:
Ja ma kingin sulle need pilved, kes meist üle sõuavad. Sina juba tead, kuidas pilvedega mängida.
siis ei pidanud ma pikka plaani. See pilt oli alati olemas olnud. Juba ammu. Selllest ajast, kui ajal veel mingit tähtsust polnud ja teda oli nii palju, et sai rahulikult rohul lesida ja pilvetuttidest "action"-filmi vändata.


Korjan tööasjad kokku ja jooksen lasteada varba modellile järgi. Viskame siis kahekesi köögipõrandale pikali ja hakkan ta pisikesi varbaid joonistama. Kah üks tore viis, kuidas lapsega koos olla.

 Kuna järgmisel leheküljel hakkab juba taevas hämarduma, siis võiks siin pildil ka hämardumise märke olla? Suveõhtus on midagi malbet ja selle tõttu valin maheda kollakassinise. Mmm...aga see pole mu mälestuse moodi? Läheb ümbermaalimisele.
Juba parem. Jään klassikalise taevasinise juurde. Enne, kui pintsel taevasse pilved puhub, peab sinine aluspind mõnusalt ühtlane olema. Päeva lõpu toon sisse hoopis õhtupäikeses kollakana paistvate rohulibledega. Aga need maalin kõige lõpus. Et mitte laualambi kollaka valgusega maalida, kolin akna alla, kus jaanuaripäike vaevu end üle aialippide veab. 


Valmis. Just õigel ajal, sest lastel on ujumistrenn, kuhu ma nad taksotama pean. 





1 osa tahtmist, 1 osa annet, 1 hea õpetaja, mitu pooldajat ja tunde järgi toetust

Loomulikult räägin ma oma lastele, et harjutamine teeb meistriks. Eriti siis, kui nad alla tahavad anda. Sellel müüdil on ju hea moraal, segatud tubli annuse tõega. Kui harjutamisel on tähtis osa, siis on selles retseptis veel palju aineid, mis sama tähtsad kui vana hea harjutamine.

Hea maali retsept

Koostis:

  • 1 osa tahtmist
  • 1 osa annet
  • 1 hea õpetaja
  • mitu pooldajat
  • tunde järgi toetust, innustust, imetlust ja poolehoidu


Valmistamine:


  • Võta kõik ülal nimetatud ained
  • Lase elul koostisosad hästi läbi sõtkuda
  • Pane hetkeks tõmbama
  • Võta lisaks head pintslid ja neli põhitooni
  • HARJUTA, kuni välja tuleb
Ongi valmis!

Lisatud on mõned pildid nendest retsepti koostisosadest, mida poest osta saab.
Oravasaba pintsel on minu arust akrüülvärvi jaoks liiga pehme. Eelistan sooblikarvadest "Kolinsky" pintsleid
Akrüülvärvid. Kuna ma muidu töötan suuremate pindadega, siis ostan ka värvi suuremates kogustes.


On ütlemata mõnus tunne tuubist värvi paletile lasta ja tööle kallale asuda!

esmaspäev, 5. jaanuar 2015

Peotäis kommi ja rata-tata-tata-taa

Raamatu piltide rütmi leidmine on kõige keerukam ja aeganõudvam töö. Pean vaatama, et üksteisele järgnevad leheküljed pakuksid vaatajale vaheldust, sobituksid teksti meeleoluga ja haaraksid endaga. Raamatul peab tekkima voogamine, kus lähedalt näidatud asjad vahelduvad suurte ja üldisemate plaanidega. Värv vaheldub värvitute piltidega ja "action" vaheldub puhkusega. Nii tekib piltidel rütm: rata-tata-tata-taa, rata-rata-rata-taa.
Peale mitmetunnilist pusklemist tuleb peidukohtadest välja otsida šokolaad, sest ilma selleta hakkab jõud raugema. Õnneks on varude seas midagi head (Aitäh sulle, Kats).
Rata-tata-tata-taa, peotäis komme läinud ja raamatu "lay out" kuju võtnud.



Kunstnik paneb tekstile käe külge

Olen teksti, maketti ja olemas olevaid pilte, pliiats kõrva taga ja käärid käes, paar tundi uurinud. Loo voogavuse huvides tõstan Epu lehekülgede jaotusi natuke ümber. Epult on selleks kõik volitused, nii et ei mingit vägivaldset isetegevust!
Ps.The best of Eva Cassidy on sellise mõtte- ja käsitegevuse kõrvale parim muusika.




Teksti jaotus lehtedel jääb nii:

0-1
tiitel

2-3
Ma kingin sulle selle hommiku, sest sa oled nii kallis.

4-5
Ja ma kingin sulle selle mere, selle järve, ja kõik jõed, ja kõik suured ja väikesed sillad üle jõgede.

6-7
Ja ma kingin sulle puud ja linnud ja inglid.


8-9
Ja ma kingin sulle päikesetõusud, kus linnud ujuvad vee peal ja kudrutavad omavahel hommikusi linnujutte.
Ja ma kingin sulle need vanad pajud, kes kummarduvad jõe kohale oma rohelistes hommikustes unenägudes.

10-11
Ja kingin sulle need linnud, kes sädistavad ühest kohast teise, ikka läbi selle ilusa maailma.

12-13
Ja ma kingin sulle vana kivitrepi, mis viib jõe äärest aasale, ja ma kingin sulle kõik need sinised rukkililled ja valged karikakrad siin aasal.

14-15
Ja ma kingin sulle kiigu vana puu all. Selle kiigu, millega saab lennata taevasse… ja siis tagasi maa peale… ja siis uuesti taevasse, veel kõrgemale ja kõrgemale!

16-17
Ja ma kingin sulle veel palju lilli, millest punuda pärga, ja kõik need rohelised läikivad puulehed, kes meile puu all istumiseks varju heidavad.

Ja ma kingin sulle partide rea, nad lendavad meist mööda ja kruugutavad meile. Ka nemad teavad, et see maailm on kingitus sulle.

18-19
Ja ma kingin sulle need voogavad veed, kes meie alt uniselt läbi libisevad ja meile sosistavad selle maailma saladusi oma vetekeeles.

20-21
Sulle meeldib see kingitus. Sa võid oma käe sinna sisse panna ja vetele pai teha. Ja sa tunneb, kuidas sa oled ise ka vesi. Ka sinu sees voolab vesi, ja sa oled üks osa sellest maailmast, mille ma sulle kingin.

22-23
Ja siis kingin ma sulle vana puupingi, mille peal lesida, et putukaid kuulata.
Ja ma kingin sulle triibulise kassi, kes kaugelt tuleb ja ennast sinu kõrvale nurruma sätib.

24-25
Ja ma kingin sulle need pilved, kes meist üle sõuavad. Sina juba tead, kuidas pilvedega mängida.

26-27
Ja ma kingin sulle taeva, mis meie kohal tumedaks tõmbub, ja ma kingin sulle kõik need tähed, kes aegamisi tumedaks tõmbunud taevas särama hakkavad.

28-29
Ja ma kingin sulle kuu.
Ja selle kuupeegelduse, mis särab meie paadi ees vaiksetel vetel, kui me tagasi koju sõuame.

30-31
Ja ma kingin sulle selle päeva kõige viimase naeratuse, enne kui sa magama jääd.
Ja ma kingin sulle unenäod, kus kõik ilus on võimalik ja kõik kole on kadunud.

Sa tukud vaikselt oma paadis, oma jõe peal, oma tähtede all, oma kuu valgel, kuni paadinina puudutab maad.

32-33
Aitäh, ütlen ma. Aitäh, et sa minu juurde tulid ja ma sain sulle kõik selle kinkida.

Uus algus ja kohv kardemoniga. Läheb tööks

Mulle meeldib uus aasta oma uue alguse väega. Viimasest illustratsioonist "Ma kingin sulle jõe" raamatu jaoks on kindlalt pool aastat möödunud. Siiani olen raamatut oma peas kandnud, aga uus aasta annab uue jõu ja tahtmise pildid elavaks teha.
Epp on teksti seedimisega lõpetanud. Trükin jutu välja. Laotan kogu olemasoleva stoori lauale. Jääb veel teritada mõtted ja pliiats, teha üks kohv kardemoniga ja tööle asuda.


reede, 2. jaanuar 2015

Filmijupp koosolemise raamatu kohta



Palun toeta meid Hooandjas vähemalt 10 euroga. Saad kingituseks pühendusega raamatu ja meile annad lugematu hulga toetust ja inspiratsiooni. Tee seda klikkides Hooandja lehel.

Suur tänu filmijupi autorile Jaan Kolbergile! (Tema stuudio: www.navona.ee)

esmaspäev, 8. detsember 2014

Külalisblogija Epp: Mina kui kirjastaja...

Epp Petrone: Mult on juba päritud, et miks ma ise ei kirjasta, miks ma panen selle raamatu Hooandjasse. Oeh, niisugusele küsimusele vastaksin kõigepealt, et ma kirjastangi ikka ise, aga vaja oleks selleks hoogu :)
Vaadake, ma olengi korraga-kaks-ühes. Ma olen lastekirjanik. Ma nägin seda lugu unes ja kritseldasin üles hommikuhämaruses. Loo mõte oli nii lihtne, et kui ma oleks pikemalt passima jäänud, oleksin ilmselt kahtlema hakanud. Aga sel hetkel oli sees unejulgus.
Olin unes sõudnud koos lapsega ühel maagilisel jõel.
Ja nii ma ta kirja paningi.
Mul on märkmike kaupa lasteraamatute ideid, paljud neist üles kirjutatud hommikul unede piirilt saabudes.
Aga ma olen ka kirjastaja. Ja minu osanik kirjastuses oskab raha lugeda ning toob mind unenägudest maa peale...
Reaalsus on paraku selline, et Kamille maalid (nagu ka enamik muid käsitsi tehtud illustratsioone) on aja- ning materjalimahukad ja seetõttu kallid. Aga Eesti originaallasteraamatute ostjaid on vaid ahtake ring. Majandusmaailma sõna kasutades: selline hingeraamat kipub olema kahjumiprojekt. Sellised lükatakse tavaliselt edasi, või lausa tagasi. 
Ma tean, sest olen ise oma kirjastuses see „lastekirjanik, kes loodab avaldatud saada” ja tean, mida tähendab edasi või tagasi lükkamine.
Oleme proovinud sellele jõeloole saada abi ka kultuurikapitalilt, aga ei õnnestunud seekord. (Aitäh kulkale, on mind varem kahe lasteraamatuga toetanud!)

Nii sündiski meie peas mõte minna Hooandja keskkonda hoogu küsima. Hoogu, hoogu! (Ei saa kiusatusele vastu ja pean selle hoogu-kiigu pildi siia panema :))

...Et see jõelugu ei jääks mitte nende tekstide hulka, mis vaid minu sahtlis ja mälestustes edasi elab... Et Kamille ärataks selle loo ellu oma imeliste piltide keeles! 
Kujutan ette, kui ilus saab olema see raamat tervikuna ja kuidas ema ja laps saavad teineteise kaisus olles seda lugeda.

Tekst, ümber tehtud

Epp: Alguses olnud "Ma kingin talle..." sai muudetud "Ma kingin sulle..." ja natuke veel kõpitsetud. Arvan, et tekst on nüüd valmis.

"Ma kingin sulle jõe"
Käsikiri: Epp Petrone, Pildid: Kamille Saabre

1

0-1
tiitel

2-3
Ma kingin sulle selle hommiku, sest sa oled nii kallis.

4-5
Ja ma kingin sulle selle mere, selle järve, ja kõik jõed, ja kõik suured ja väikesed sillad üle jõgede.

6-7
Ja ma kingin sulle puud ja linnud ja inglid.

8-9
Ja ma kingin sulle päikesetõusud, kus linnud ujuvad vee peal ja kudrutavad omavahel hommikusi linnujutte.

10-11
Ja ma kingin sulle need vanad pajud, kes kummarduvad jõe kohale oma rohelistes hommikustes unenägudes.

12-13
Ja kingin sulle need linnud, kes sädistavad ühest kohast teise, ikka läbi selle ilusa maailma.

14-15
Ja ma kingin sulle vana kivitrepi, mis viib jõe äärest aasale, ja ma kingin sulle kõik need sinised rukkililled ja valged karikakrad siin aasal.

16-17

Ja ma kingin sulle kiigu vana puu all. Selle kiigu, millega saab lennata taevasse… ja siis tagasi maa peale… ja siis uuesti taevasse, veel kõrgemale ja kõrgemale!

18-19
Ja ma kingin sulle veel palju lilli, millest punuda pärga, ja kõik need rohelised läikivad puulehed, kes meile puu all istumiseks varju heidavad.

20-21
Ja ma kingin sulle partide rea, nad lendavad meist mööda ja kruugutavad meile. Ka nemad teavad, et see maailm on kingitus sulle.

22-23
Ja ma kingin sulle need voogavad veed, kes meie alt uniselt läbi libisevad ja meile sosistavad selle maailma saladusi oma vetekeeles.
Sulle meeldib see kingitus. Sa võid oma käe sinna sisse panna ja vetele pai teha. Ja sa tunneb, kuidas sa oled ise ka vesi. Ka sinu sees voolab vesi, ja sa oled üks osa sellest maailmast, mille ma sulle kingin.

24-25
Ja siis kingin ma sulle vana puupingi, mille peal lesida, et putukaid kuulata.
Ja ma kingin sulle triibulise kassi, kes kaugelt tuleb ja ennast sinu kõrvale nurruma sätib.

26-27
Ja ma kingin sulle need pilved, kes meist üle sõuavad. Sina juba tead, kuidas pilvedega mängida.

28-29
Ja ma kingin sulle taeva, mis meie kohal tumedaks tõmbub, ja ma kingin sulle kõik need tähed, kes aegamisi tumedaks tõmbunud taevas särama hakkavad.
Ja ma kingin sulle kuu.
Ja selle kuupeegelduse, mis särab meie paadi ees vaiksetel vetel, kui me tagasi koju sõuame.


30-31
Ja ma kingin sulle selle päeva kõige viimase naeratuse, enne kui sa magama jääd.
Ja ma kingin sulle unenäod, kus kõik ilus on võimalik ja kõik kole on kadunud.

32-33
Sa tukud vaikselt oma paadis, oma jõe peal, oma tähtede all, oma kuu valgel, kuni paadinina puudutab maad.

Aitäh, ütlen ma. Aitäh, et sa minu juurde tulid ja ma sain sulle kõik selle kinkida.

teisipäev, 20. mai 2014

Milleks selline raamat



Käsikiri: Epp Petrone 

Illustratsioonid: Kamille Saabre (Zingg) 

Ruudukujuline 195x195 mm raamat, mille maht on 32 lk. Teos koosneb 16 täisleheküljelisest illustratsioonist, esi- ja tagakaane siselehest ning kaantest. Raamat on läbivalt värviline. Mõeldud eelkooliealistele lastele lugemiseks-vaatamiseks koos vanemaga või algklassiealisele lapsele esimeseks iseseisvaks lugemiseks. 

Epp Petrone kirjutatud minimalistlik ja poeetiline tekst kannab endas tänu, lähedust ja peresiseseid emotsionaalseid väärtusi. Lühikese teksti avavad detailselt läbi maalitud ning emotsionaalselt rikkalikud illustratsioon-maalid, võttes sedasi endale raamatus kandva rolli. 

Raamatut läbib vanema ja lapse vahelise sideme emotsioon, mis rullub lahti suvisesel paadiretkel mööda jõge. Kuigi tekst ei anna ettekujutust situatsioonidest, tegevusest ega ka toimumiskohast, jääb illustraatorile ülesanne visualiseerida tekstis olematu ning muuta emotsioone kirjeldav tekst mõistetavaks ja tegevust väljendavaks pildiks. 

Peategelased laps ja vanem on maalitud nii, et nende sugu pole arusaadav. Nii saab samastuda raamatu tegelastega nii ema, isa, poeg kui tütar. 

Illustratsioonid kannavad vaatajat ühelt lehelt teisele nii, et lugejal saab selgeks, et kogu tegevus toimub paadiga jõel sõites. Kuigi illustratsioonid annavad edasi tegevust, on nende kandvaks jõuks värv ja emotsioon. Pildid on jõulised, maalilised ja värvirikkad, haarates lugeja enda sisse. Nii nagu voolab jõgi, nii liiguvad ka illustratsioonid ühelt lehelt teisele, saades alguse ühel lehepaaril ja minnes sujuvalt, katkemata, üle järgmisele.

 Voogamine aga ei läbi tervet raamatut. See on katkestatud siin-seal “üksikute” lehekülgedega ning samuti on sisse toodud detailirikas ääreriba, mis tekstiga haakudes annab lapsele võimaluse süveneda detailirohkete putukate, lindude ning muuga, mis tekstiga seondub.

Raamat eristub lasteraamatulettidel olevast just oma emotsioone kandva poeetilise teksti ja realistlike, kuid samas ekspressiivsete illustratsioon-maalidega, mis koos tekstiga kannavad igavikulisi väärtusi, tänu, austust ja armastust.

Raamat kõnetab mõlemat, nii last kui vanemat, tuues vanemani ammu läbielatud emotsioonid lapsepõlvest ning lapseni tähtsa koos vanemaga tegemise-olemise rõõmu.